Шкідливі звички – що це таке? Це коли ваша семирічна Марійка смокче палець або краєчок ковдри. Коли її друг Вітько гризе нігті, машинально довго теребить вушко, а їхня знайома Катруся з сусіднього двору кусає волосся. Іноді це відбувається в момент хвилювання, іноді під час телевізійного перегляду або в ліжечку перед відходом до сну.
Виявляється, усі ці маленькі неприємності — чудова «заміна щастя». А все тому, що, на думку психологів, подібні «дивності» заповнюють недосвідченій маленькій людині брак позитивних емоцій. За відсутністю кращого радість життя вона починає черпати, так би мовити, з підручного матеріалу. А як же бути батькам? Адже найчастіше їх звична зброя у вигляді домовленостей, ляка-лок і страшилок про мікроби не спрацьовує. Чадо клятвено обіцяє не гризти нігті, не чіпати волосся, але все повторюється знову і знову. Причому малюк щиро зізнається, що не знає, як це з ним трапилося: «Розумієш, мамо, пальчик сам встрибнув мені до рота, а я і не помітив!»
«Не смокчи пальчик!»
Чому малюк це робить?
Найголовніша серед шкідливих звичок — смоктання пальця. З нею стикаються мало не в кожній сім'ї. Але назвати її звичкою важко. Швидше за все, це перша у житті дитини навичка, перший рефлекс, який дала їй сама природа і який, як не дивно, має бути задоволений. Уся справа в способі. Радість від смоктання діти отримують від самого народження, коли їх прикладають до маминих грудей, дають соску-пляшку або навіть пустушку. Оскільки ця процедура асоціюється у дитини з комфортом і безпекою, малюк за допомогою смоктання і голод угамовує, і заспокоюється. Якщо в ранньому віці немовля свою потребу в смоктанні не задовольнило, згодом вона неодмінно з'явиться, як звичка. І, дорослішаючи, така дитина при будь-якому дискомфорті, при щонайменшому відчутті тривоги навіть у школі тягне палець до рота, гризе ручку або олівець. А коли вона подорослішає, знаєте, на що перетвориться ця звичка? На сигарету! Існує думка, що потяг до тютюну виникає, зокрема, і від нереалізованості смоктального рефлексу і звички «засмоктувати» нервозність і настороженість. Часті «перекури» під час стресових ситуацій наочно підтверджують правильність запропонованого припущення.
Що робити? (рецепт для батьків)
Шановні батьки! Поки карапуз не виріс, дозволяйте йому смоктати мамині груди або соску-пустушку без суворих обмежень. Проте і тут необхідно бути розумними. Це зовсім не означає, що до шкільних років малюк не повинен розлучатися з соскою.
Будь-яка шкідлива звичка — це не недолік виховання, це сигнал, на який батьки повинні адекватно відреагувати. Інакше кажучи, як і під час розв'язання будь-якої проблеми, потрібно спочатку зрозуміти її причину, а згодом обрати оптимальне рішення.
Дитина — це людина, тільки маленька, і, поки вона не пішла до школи, її світ також достатньо обмежений. Сім'я, друзі, група в дитячому садку — ось, мабуть, і все оточення. Події усередині цього світу і стають приводом для радощів або неспокоїв дошкільняти. Отже, щоб зрозуміти, чому карапуз нервує, слід з'ясувати, які враження він може отримувати зі свого дитячого всесвіту. Почніть із себе, з сім'ї. Саме «проблема батьків і дітей», а також спостереження за домашніми негараздами найчастіше турбують малюка. Тому, щоб відучити дитину смоктати палець і обкушувати нігті, спершу відновіть спокій у сім'ї. Що, несподіване рішення? Проте — єдино правильне. Якщо у рідних і близьких усе гаразд, займіться ймовірною причиною в дитячому садочку. Запитайте вихователя, чи немає у вашого малюка проблем із дітьми або з самою вихователькою. До речі, взаємини дитини з нянею, яка приходить, або бабусею також можуть спричинити нервування. І «блакитний екран» зовсім не заспокоює нервову систему малюка. Не важливо, що там транслюють: новини або мультфільм, дитячу передачу чи дорослий фільм — усе це однаково розбурхує дитячу психіку, що не окріпнула. Нагадаймо, що перегляд телепередач повинен тривати не більше ніж 15 хвилин на день. Хвилювати малюка може також неувага до нього батьків або занадто сильна опіка. Брак ласки компенсувати досить легко. Намагайтеся частіше обіймати свою дитину, цілуйте її, гладьте по спинці, плічках, ручках, по голові. Багатьом татам і мамам важко інколи навіть сказати дитині: «Михайлику (Марійко), я так тебе люблю, я такий(-а) радий(-а), що ти моя дитина!»
Дорослі, не бійтеся розпестити дитину і не соромтеся: це досить просто, тільки докладіть мінімум зусиль. Спробуйте зробити це один раз, двічі, тричі спеціально. Повірте, незабаром ласка і ніжність стануть для вас абсолютно природним вираженням ваших відчуттів.
Частіше розмовляйте з дитиною, грайте в її ігри. У той же час занадто опікати карапуза також не варто. Як і перенавантажувати його день розумовими заняттями (мови, музика, математика, спортивні секції та ін.), до яких малюк просто не доріс. Вони викликають дуже сильне нервове напруження, ослабити яке дитина може лише зазначеним вище «нетрадиційним» способом. Намагайтеся більше, а головне, глибше спілкуватися з малюком. Збагатіть ваші взаємини емоціями. І не надавайте цій звичці великого значення, щоб дитина не почувалася винуватою (це тільки посилить проблему).
«Не гризи нігті!»
Чому дитина це робить?
Вочевидь, механізм цієї звички приблизно такий самий, як і у випадку зі смоктанням пальця. Існує навіть психологічна теорія про те, що, гризучи нігті, людина нібито намагається заподіяти шкоду самій собі. У будь-якому випадку причина цієї шкідливої звички, швидше за все, та сама: дитяча нервова система знаходить собі «заспокійливі» ліки. «Коли я гризу нігті, мені не так страшно», — запевняє малюк. А чому, він і сам не розуміє. Добре, якщо поряд терплячі, грамотні батьки, які його розуміють.
Що робити? (рецепт для батьків)
Якщо причину знайдено, можете сміливо зайнятися наслідком, тобто самою звичкою. Тільки не варто за порадою бабусь мастити пальчик дитини перцем або гірчицею, а тим більше бити дитину по руках. Цим ви, мабуть, відучите дитину смоктати палець або гризти нігті. Але ж це симптом зникне, а сама проблема залишиться і неодмінно виллється в якусь іншу шкідливу звичку. Саме тому так важливо почати з позбавлення дитини дратівливих моментів. Побачивши, що дитина гризе нігті — загалом, робить те, від чого ви хотіли б його відучити, мовчки, спокійно, без ривків, обсмикувань і різких рухів відведіть його пальчик від рота, обличчя. Якщо дитина знову повторює жест, повторіть і ви свій, так само спокійно. Дитина виявляє наполегливість — перемкніть її увагу на іншу дію: відверніть її ласкою, лоскотанням, грою, навіть банальним «Яка гарна пташка полетіла!» і знову відведіть ручку.
Тільки не задобрюйте дитину подарунками, цукерками, потуранням її бажанням. І не реагуйте на дитячу звичку агресивно, з криками і рукоприкладством. Так «шкідлива звичка» у неї тільки закріпиться. Більш того, аналогічні вчинки дають маленькій людині можливість маніпулювати вами.
У дошкільні роки малюк вивчає світ, і зокрема — реакцію дорослих на свої дії, визначаючи, добре він чинить чи ні У школі дитина стає дрорслою.. Істерику і негативну реакцію, якщо дитина робить це навмисне, не варто помічати. Не наказуйте їй: «А ну припини кричати, негайно підведися і замовкни!» Протилежний варіант: «Не плач, дитино, візьми пряник!» — теж не підходить. Адже малюк відразу фіксує: щоб мені зробили приємно, слід зробити їм неприємно, наприклад почати гризти нігті. Згодом це може перетворитися на неслухняність, незрозумілу жорстокість, небезпечне хуліганство, крадіжку та інші жахи.
«Не вживай «погані» слова!»
Чому дитина це робить?»
Почувши де-небудь нове слово, не важливо — хороше або погане, дітям хочеться його повторити, хоча б для того, щоб побачити реакцію оточуючих. Коли діти тільки починають говорити, слова для них — це просто поєднання звуків, тобто найчастіше вони навіть не розуміють зміст сказаного. Зазвичай батьки здивовані та шоковані, почувши лайку з вуст свого «безневинного немовляти». А кмітливі діти, побачивши нашу реакцію на вживання слова, починають повторювати його знову і знову. Деякі малюки із задоволенням дратують мам і тат для того, щоб зайвий раз привернути до себе «дорослу» увагу.
Що робити? (рецепт для батьків)
Сварити малюків за вживання нецензурних або просто грубих слів марно — швидше за все, це справить зворотне враження, дитині захочеться повторити це слово ще раз для того, щоб перевірити вашу реакцію. Не варто також говорити, що це слово можна вживати тільки дорослим. Цілком імовірно, дітям захочеться довести, що вони вже дорослі та не бояться бути «поганими».
Трапляється, що діти чують лайливі слова від своїх батьків, запам'ятовують їх і, наслідуючи батьків, вживають у своєму мовленні. Якщо раптом ви вимовили нецензурний вираз — не дивіться на дитину переляканими очима. Якщо малюк захоплений грою, то можна, швидше за все, не хвилюватися. Якщо ж ви переконані, що дитина напевно чула, що ви сказали, тоді вам доведеться провести роз'яснювальну роботу. Розкажіть, що є слова-кривдники, є слова-розбійники, вони заподіюють людям біль, і вам дуже не хочеться, щоб улюблена дитина перетворилася на злу людину. А самі намагайтеся стежити за своїм мовленням у присутності дитини. Якщо малюк вочевидь чекає вашої реакції на свою «ненормативну лексику», краще не вдавати, що ви раптово недочуваєте. Розкажіть дитині, як ви ставитеся до таких слів, як ви любите свого малюка і як не хочете, щоб нехороші слова в ньому жили.
Універсальні засоби від дитячих нав 'язливих звичок і думок про боротьбу з ними:
- Свіже повітря, спільні прогулянки на природі.
- Просте людське спілкування.
- Рух — гра в сніжки або лижна прогулянка, купання в морі або біг із перешкодами.
- Хороша музика, танці та пісні.
- Творчість.
- Інтелектуальний розвиток. Вірші, проза, математика і всі науки.
- М'які іграшки, колискові та добрі казкию.
- І ще раз спілкування. З людьми, які люблять і яких люблять.
Усе це до того, що «звичка зверху нам дана, заміна щастя вона...» Заміна щастя! Напрошується висновок про те, що у щасливих дітей немає нав'язливих звичок...
Успіху вам, люблячі батьки!
|